vildstrejkpendeln.blogg.se

Strejkdag 1

Första strejkdagen snart slut, allt har gått efter förväntan. Vi har varit många av lokförare på plats hela dagen och även Sveriges största mediabolag har närvarat.

Intervjuer har gjorts, kollegor har stöttat, sopbilar har tutat på oss (de var själva i vild strejk för ca 10 år sedan).

Vi har ett starkt stöd och allmänheten har donerat nästan 850 000 kronor.

MTR har gjort uttalanden och skickat mail, men bry er inte om det.

De vill bara skrämmas vilket istället gör oss ännu mer beslutsamma!

Strejken fortsätter!

 

 

Några saker att tänka på inför tisdag 18/4 

Uniform eller civila kläder

Ha på er civila kläder, ni behöver inte ha med er uniformen in till centralplan.

Om strejken skulle avblåsas så tar det tid innan det praktiskt kan genomföras av olika anledningar.

 

Ni som börjar efter 18:00 (nattpersonal)

Strejka hemma, få lite sömn och kom ihåg att stänga av arbetsmobilen.

Kom in på morgonen efter för att peppa och stötta.

 

Uppgifter till strejkkommittén

Maila in uppgifter till [email protected] om samtliga dagar som ni ska strejka, turnummer, och anställningsnummer.

 

Med vänlig hälsning

Strejkkommittén

#1 - mitt CSN är ett CSN

Bra jobbat!! Swishat strejkkassan och swishar igen varje dag ni strejkar. Får hopp inför framtiden av att se er kämpa.

Mvh 21-årig student

#2 - mitt CSN är ert CSN

Usch va störigt så här skulle det stå

#3 - Ove

https://www.svd.se/a/O86WVE/kulturdebatt-stod-demokratin-inte-peking-trogna-foretag

#4 - N

finns det någon kassa till de låginkomsttagare som inte kan ta sig till jobbet?

#5 - O.H

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/kEe5bj/rasmus-landstrom-om-lokforarnas-strejk

#6 - Pendlare

Ni har vårt stöd! Fortsätt kampen.

#7 - C

Hej.

På vilket sätt skiljer sig lokförarjobbet i pendeltåg från lokförarjobbet i tunnelbanan?

Jag tänker framförallt på att tunnelbanan (såvitt jag vet) inte har tågvärd.

Mvh
C

#8 - Facket utan S

Kräv att trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avgår. Viktigt att vi använder regionens kontaktsida så att avgångskraven blir en allmänhandling och inte göms av MP. https://www.regionstockholm.se/Kontakter/Fortroendevalda/Anton-Fendert-def909b8-a4a1-4b6f-b6fa-0781d5a3b3c4

#9 - Elias

Ni är starka som vägar riskera hela er karriär! Jag är tyvärr en fattig tonåring med 2 kronor på kontot, så det blir ingen swish från mig, men ni har ALLT mitt stöd!

#10 - BK

Ni svartfötter som gråter att ni förlorar inkomst kan be er arbetsgivare att skicka en taxi, arbetsgivaren kan sen begära ersättning från SL. Går er arbetsgivare inte med på det så stanna hemma och vägra acceptera olovlig frånvaro. Genom att sätta tryck på er arbetsgivare så sätter ni tryck på MTR och SL och tågen kommer att börja gå igen. Ni påstår att ni är riktiga arbetare men ni är bara pizzabud och andra plankande svart jobbare.

#11 - Med stöd för ombordpersonalen

C,
Pendeltågen körs oftast av längre tåg (ett ensamt X60, som våra pendeltåg kallas, är ungefär lika långt som 1 1/2 C30, som den nya tunnelbanevagnen kallas). Därför rymmer också pendeltåget fler personer.

Men den absolut viktigaste och största skillnaden är att tunnelbanan går helt och hållet i ett eget slutet system, medans pendeltåget delar spårutrymme med fjärr-, regional-, och godstrafik. Detta medför att lokföraren inte får lämna sin hytt på samma sätt som i tunnelbanan, eftersom hon måste vara tillgänglig per telefon till Trafikverket.

Eftersom det är SL/MTR som sköter hela banan och alla andra tåg, är det dessutom enklare att stanna trafiken om det behövs. Detta är särskilt kritiskt vid en spontanevakuering. Det är helt enkelt enklare att stänga ner T-banan än den nationella järnvägen där pendeln går, och risken att lokföraren inte hinner reagera på spontanevakuering är mycket stor (om densamme till exempel behöver samtala med trafikledning/Trafikverket). Kommer ett annat tåg, säg SJs Uppsalapendel i nära 160 km/h samtidigt rör det sig om sekunder för de ovana evakuerande att reagera, och då är det nog inte mycket kvar av de otåliga och stressade resenärerna som tänkte att ”det är ju inte så långt att gå till nästa station”. Många liv, inklusive dina eller mina barn, som trilskas med i tron av att ”det är nog så man gör” när alla andra gick av, skulle kunna släckas på ett bräde i en sådan situation. Och då skulle lokföraren stå som ensam ansvarig, utan att ha kunnat göra något annorlunda i sin ensam- och utsatthet.

Därför behövs tågvärden.

#12 - BK

Det är uppenbart att tågvärdarnas bristande synlighet har skapat ett stort gap mellan allmänheten och deras roll på tågen. Det är ett bekymmersamt problem eftersom det leder till frågor som "vad gör en tågvärd?" och "är tågvärdar verkligen nödvändiga?".

För att lösa detta problem måste tågvärdarna bli mer synliga och aktiva på tågen. Detta kan ske genom att de deltar i uppgifter som att hälsa på passagerarna, kontrollera biljetter och informera om förseningar. Genom att ta en mer aktiv roll på tågen kan tågvärdarna visa sitt värde och betydelse för resenärerna.

Allmänheten behöver också vara medveten om att tågvärdar har en viktig roll på tågen. De ansvarar för säkerheten och välbefinnandet för passagerare och besättning, och kan hjälpa till med allt från medicinsk nödhjälp till att assistera funktionshindrade resenärer. Genom att informera allmänheten om tågvärdarnas ansvar och betydelse, kan vi bidra till att minska missuppfattningarna om deras roll.

Sammanfattningsvis, för att lösa problemet med tågvärdarnas bristande synlighet och betydelse behöver tågvärdarna bli mer aktiva och synliga på tågen och allmänheten behöver bli mer medveten om deras ansvar och betydelse. Genom att arbeta tillsammans kan vi säkerställa en säker och bekväm resa för alla tågresenärer.

#13 - Anders Nilsson

Tänk om SEKO var ett riktigt fackförbund

#14 - Kristina

Otroligt bra jobbat, ni är ett föredöme för oss alla! Kan inte nog betona hur viktg er insats är. Kommer självklart swisha mera!

#15 - Fredrik Eriksson

Jag har hört och sett den där Anton Fendert från Moderata Partiet, det är trist att se att vi har ett trafikregionråd som står på vinstintressenas sida istället för att ta sitt ansvar för en fungerande kollektivtrafik.

#16 - N

@BK de som står utanför centralen är för det mesta ett gäng vita medelklass svenssons - all heder till dem som står upp för vad de tror på och de är väl trevliga och vettiga personer men att försöka göra det till någon slags arbetarklassrörelse är långt ifrån hur det är i verklighet. Ska en skola köra alla elever till skolan i taxi? Att använda skolelever som verktyg är skamligt. Det sparkas på de som är 'längst ned' i kedjan

#17 - T

dessutom är det inte bara att man kan inte ta sig till jobbet - den enorma trängseln de senaste 7 veckorna har varit en fara - man får inte resegaranti för att man vill undvika den enorma trängseln

#18 - BK

Det verkar som att en del tror att arbetarklassen består av personer som jobbar svart eller utan kollektivavtal. Men eftersom SL ansvarar för reseersättningen påverkar det inte den enskilda personen eller skolorna ekonomiskt. Dessutom har större organisationer vanligtvis bättre resurser för att hantera ansökningar om reseersättning än en enskild person. Förutom detta har de flesta skolorna möjligheten att erbjuda distansundervisning.



#19 - Facket utan S

Hej! Fredrik Eriksson ville bara påpeka att Anton Fendert är miljöpartist inte moderat. Och ja han borde avgå.

#20 - T

Hur distansundervisar man ett nationellt prov? Och att köra distansundervisning i mer än 2 månader känns helt orimligt. Hade strejken bara varit i 3 dagar så fine, whatever, men nu har det i princip pågått i 2 månader plus december. Oavsett om arbetarklass eller inte de är medelklass och sparkar på det som har det sämst. Det har blivt ett jippo i att leka arbetare och låtsas vara någon slags revolutionärer

#21 - Anonym

som sagt man kan inte få resegaranti pga det är farligt trångt på tågen de senaste 2 månader

#22 - Anton

Jag hejar på er!!
Fråga: avtalet går ut första maj som jag förstår det. Varför kan ni inte vänta två veckor med att strejka så att den blir "laglig"?
Och vad händer ens när avtalet går ut?
Och varför stöttar inte facket er i frågan i övrigt?

#23 - T

Anton -> ännu en medelklasskrigare....ffs